Rijk leven

Faalangst


Faalangst? Gebruik deze tips om je angst te verminderen

Iedereen is wel eens zenuwachtig. Het is helemaal niet erg als je af en toe zenuwachtig bent, maar het is wel vervelend als je altijd nerveus bent voor belangrijke gesprekken, presentaties, tentamens en ga zo maar door.

Zeker als je jezelf altijd weer aan weet te praten dat het gesprek, de presentatie of het tentamen niet goed zal gaan, zit je jezelf enorm in de weg. Heb jij last van faalangst?

Lees dan in dit artikel hoe je jouw angsten kunt verminderen, zodat je jezelf minder in de weg zit.

praat met je vrienden

Tip 1: praat erover

Veel mensen die faalangst hebben, schamen zich hier een beetje voor. Omdat ze zich schamen voor hun angsten, praten ze hier met (vrijwel) niemand over.

Je hoeft niet aan al je vrienden en familieleden te vertellen dat je faalangst hebt, maar het is wel goed om het in ieder geval aan één persoon te vertellen.

Voel je angsten opkomen, dan kun je dit aan hem of haar vertellen. Hij of zij kan je vervolgens helpen je angsten te relativeren.


Tip 2: onderzoek waar je bang voor bent

Als je van jouw angsten af wil komen, moet je eerst weten waar je precies bang voor bent. Dit lijkt misschien gemakkelijk, maar de kern van het probleem kan lastig zijn om te ontdekken.

De beste manier om te achterhalen waar je precies bang voor bent, is door hierover te praten met iemand die je goed vertrouwt.

Dit kan de persoon zijn die je hebt verteld dat je faalangst hebt (zie tip 1). Als je samen tot de kern van het probleem bent gekomen, is het gemakkelijker het probleem op te lossen.

Tip 3: stel je eisen bij

Veel mensen met faalangst zijn veel te streng voor zichzelf. Is dit ook bij jou het geval, dan is het belangrijk om je eisen bij te stellen. Bepaal voor jezelf wanneer je écht gefaald hebt.

Moet je bijvoorbeeld een belangrijke presentatie geven? Spreek dan met jezelf af dat je niet gefaald hebt als je je tekst even kwijt bent.

Je hebt pas echt gefaald als je tijdens de presentatie de zaal huilend hebt verlaten, in je broek hebt geplast of als er iets anders écht heftigs is gebeurd.

Weet je vast te houden aan je nieuwe eisen, dan leg je de lat minder hoog voor jezelf. Leg je de lat minder hoog voor jezelf, dan ben je minder angstig als je inderdaad een presentatie moet geven. Als je eisen minder hoog liggen, is de kans dat je faalt namelijk veel minder groot.

Faalangst

Tip 4: zorg voor een goede voorbereiding

Je kunt je angsten verminderen door je goed voor te bereiden op datgene wat er op je planning staat. Moet je een presentatie geven? Bereid je dan van A tot Z voor: tot je de gehele presentatie uit je hoofd kent.

Heb je een sollicitatiegesprek, dan is het ook verstandig om je goed voor te bereiden. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het gesprek met een van je ouders, je partner of een goede vriend(in) te oefenen.

Bereid je jouw presentatie, gesprek of tentamen goed voor, dan ga je hier minder angstig naartoe. Je hebt nu namelijk het gevoel dat je echt álles hebt gedaan om je presentatie, gesprek of tentamen tot een succes te maken.

 

Tip 5: start met mediteren

Ben je angstig en gespannen, dan kan het zeker helpen om te starten met mediteren. Neem voor je presentatie, je sollicitatiegesprek of je tentamen even de tijd om te ontspannen.

En is mediteren niet echt iets voor jou? Bedenk dan een andere activiteit waar je rustig van wordt. Wandel een rondje, luister ontspannende muziek of lees een boek.

Je hoeft niet te mediteren als je dit niet prettig vindt: als je maar iets doet waar je lekker rustig van wordt.

 

Tip 6: zorg voor een goede nachtrust

Heb je slecht geslapen, dan word je prikkelbaar. Ben je prikkelbaar, dan krijgt je faalangst meer ruimte om je onrustig te maken.

Zorg daarom voor een goede nachtrust, zodat je minder prikkelbaar bent en je faalangst niet de ruimte krijgt om je gek te maken.

Heb je moeite om in slaap te komen omdat je aan het piekeren bent, door je faalangst? Kijk dan eerst een serie, lees een boek of luister een ontspannen muziekje.

Als je ontspannen bent, kun je gemakkelijker in slaap komen.

 

Tip 7: schrijf je angsten van je af

Zit je hoofd helemaal vol met angstige gedachten? Schrijf deze dan van je af. Pak een kladblok en schrijf alles op waar je mee zit.

Hierdoor word je niet alleen geconfronteerd met je (onrealistische en onnodige) angsten, maar maak je bovendien je hoofd leeg.

Alle gedachten die op papier komen te staan, verdwijnen namelijk uit je hoofd. Heb je je angsten van je af geschreven, dan voel je je veel rustiger.

 

Tip 8: neem op tijd pauze

Je bent aan het studeren voor een tentamen en plotseling word je overvallen door angstige gedachten. Je kunt je niet meer concentreren, maar je blijft stug achter de boeken zitten.

Dit lijkt misschien goed, maar soms is het beter om even pauze te nemen. Als de angstige gedachten je overvallen, kun je namelijk toch niet meer goed leren.

In dit geval is het beter even een kopje thee te zetten, een stukje te wandelen of gewoon naar het toilet te gaan. Door even van je boeken weg te gaan, word je rustig en geef je je angsten geen ruimte meer in je hoofd.

Ook als je een sollicitatiegesprek voorbereidt, een presentatie aan het oefenen bent of iets anders doet waar je angsten van krijgt, kun je even pauze nemen als de angsten inderdaad de kop opsteken.

iets te vieren

Tip 9: vier je successen

Is je presentatie goed gegaan, heb je een goed sollicitatiegesprek gehad of heb je je tentamen gehaald? Dan mag je dit best vieren! Door je successen te vieren, zorg je voor een positieve energie.

Ook laat je aan jezelf zien dat je helemaal niet gefaald hebt en hartstikke goed bezig bent. Je kunt je succes vieren door jezelf een cadeautje te geven, maar ook door gewoon aan iedereen te vertellen dat die presentatie, dat gesprek of dat tentamen super goed is gegaan. Het delen van je successen is ook een manier om je successen te vieren.


Hallo, Ik ben Jack Visser. Oprichter van dit website. Ik woon in Hoorn. Ik heb me laten inspireren door boeken, filmpjes en mijn eigen ervaringen. Ik voel ontspanning als ik mensen zie die mindful leven. Het inspireert me. Geld is een aangenaam hulpmiddel, maar je hoeft geen miljonair te zijn om je mooiste leven te kunnen leven. Ik hoop met dit website je kan inspireren, je denkwijze en strategie toepassen om de kwaliteit van jouw leven te verbeteren.

    View Comments
    Er is op dit moment geen reactie.