Gezondheid

Gezond leven tips

terras-gezond leven

Denk minder, leef méér door gezond leven tips

Door minder denken, gezonder leven. Het is nu nóg eenvoudiger met deze gezond leven tips. Tien tips om op een eenvoudige wijze je leven een andere wending te geven of misschien ontdek je na het lezen van deze tips dat je al op de goede weg bent.

Je hoeft geen ijzeren discipline te hebben om deze nuttige tips vol te houden want zonder te veel na te denken weet je zelf vaak al wat goed is voor je hart, hoofd en lijf. Je leeft méér door kleine wijzigingen aan te brengen in je dag, door de middenweg te kiezen.

Je hoeft niet extreem veel te laten, geen dure producten aan te schaffen of veel geld uit te geven, met deze gezond leven tips bespaar je juist geld, energie, krijg je een fit gevoel en meer plezier in het leven.

fruiten

1. Eet genoeg groente en fruit

De aanbevolen hoeveelheid is 250 gram groente en 2 porties fruit. Hoe haal je nou makkelijk deze dagelijks aanbevolen hoeveelheid? Meng fruit door de yoghurt in de ochtend of neem fruit als toetje.

Denk daarbij ook aan vijgen (bevatten veel vezels en calcium) of avocado’s (rijk aan calium en ijzer). Als lunch is het heerlijk om rauwe stukjes groente te nemen of doe veel vers gesneden groente door de soep. En gun jezelf ook eens wat ongezonds, dat mag best.

2. Gebruik weinig suiker

Vooral producten die in een fabriek zijn gemaakt bevatten veel suikers. Des te meer suiker je dagelijks gebruikt, des te meer behoefte je krijgt aan suiker.

Te veel suiker is slecht voor je lichaam, het veroorzaakt moeheid en infecties. Minder suiker gebruiken kan heel eenvoudig door bijvoorbeeld koffie en thee zonder suiker te drinken,

zo weinig mogelijk frisdrank te drinken en geen kant- en klaar maaltijden te eten en probeer zoveel mogelijk gezonde keuzes te maken.

sportvrouw drinkt

3. Drink voldoende water

Twee liter water drinken per dag is ruim voldoende. Je valt er niet echt van af maar het voorkomt wel dat je gaat snoepen of dat je frisdrank gaat drinken waar veel calorieën in zitten. Genoeg water drinken zorgt dat je makkelijker afvalstoffen afvoert uit je lichaam. Probeer in plaats van water ook eens bouillon of een heerlijke frisse smoothie.

4. Begin de dag met een goed ontbijt

Ontbijten is gezond. Voorzie je lichaam in de ochtend van gezonde voedingsstoffen, het geeft energie en activeert de stofwisseling. Probeer eindeloos te variëren met een heerlijke smoothie, muesli of havermout met fruit of boekweitpannenkoekjes met blauwe bessen.

Wie het ontbijt overslaat is minder geconcentreerd, eet tijdens de lunch veel meer, voelt zich moe en lusteloos en heeft meer trek in snoep. Een goed ontbijt helpt je dus ook nog eens bij het afvallen.

5. Doe computer, telefoon en televisie uit

je hoeft niet helemaal te stoppen met sociale media of helemaal geen televisie meer te kijken. Bouw het langzaam af en ontdek dat je steeds meer ontspannen raakt door minder prikkels.

Verwijder bijvoorbeeld je mail of Facebook van je telefoon. Stop met televisie kijken ruim voordat je wilt gaan slapen. Probeer het beeldscherm van je computer niet meer te bekijken een uur voordat je wilt gaan slapen. Je leeft zoveel meer zonder alle, soms verstorende, invloeden van buitenaf.

6. Matig alcohol en koffie gebruik

Van koffie en alcohol krijg je een prettiger gevoel. Daarom is het voor veel mensen ook zo moeilijk er minder van te nemen. Het is vaak een gewoonte en vermindert stress.

Neem kleine stapjes in het matigen van het gebruik van alcohol en koffie, zo went je lichaam er langzaam aan. Drink in plaats van koffie wat vaker thee, daar zit ook cafeïne in maar veel minder, of cafeïnevrije koffie.

Wissel het drinken van alcohol wat vaker af met water en probeer langer over een glas te doen.

7. Eet langzaam

Je bent snel geneigd te veel te eten als je snel eet. Ons lichaam is ingenieus en geeft pas veel later het signaal af dat je vol zit. Door goed te kauwen en langzaam te eten geniet je meer van de smaken en herken je eerder het verzadigde gevoel. Proef alles wat je in je mond stopt bewust.

man vrouw sporten

8. Beweeg voldoende

Om voldoende te bewegen hoef je echt niet naar de sportschool. Bewegen hoort namelijk gewoon bij het leven en door het een onderdeel te maken van je dag kost het maar een heel klein beetje extra tijd.

Minimaal 30 minuten per dag bewegen maakt al het verschil om gezond te blijven. Dus pak wat vaker de fiets in plaats van de auto. De trap in plaats van de lift. Maak een wandeling na het eten of werk wat vaker in de tuin.

9. Slaap genoeg

De kwaliteit van je leven gaat vooruit als je lekker slaapt. Zes tot acht uur slaap per nacht is voldoende voor een volwassen mens. Met een goede nachtrust laad je je lichaam weer op voor een nieuwe dag.

Het lijf herstelt zich en dat is belangrijk. Zorg voor een frisse en schone kamer. Stress en spanningen heeft een negatieve invloed op je slaap.

Soms helpt het om de dingen waar je over in zit op te schrijven of naar muziek te luisteren voordat je gaat slapen. Probeer te ontspannen door te letten op je ademhaling of te mediteren.

moeder en dochter sporten

10. Geniet van de kleine dingen, lach en denk positief

Positief denken maakt je leven leuker en je leeft er ook langer door. Positieve gedachten inspireren je en je voelt je fijn. Door negatieve gedachten voel je je pessimistisch en angstig. Lach en de wereld lacht terug, lees je wel eens.

Er is ook zoveel om dankbaar voor te zijn. Kleine dingen zoals een mooi gesprek, een vogel in de tuin, wandelen in het bos.

Ze maken vaak het verschil, je voelt minder stress en angst. Omring jezelf met positieve mensen, noteer de dingen die je gelukkig maken in een speciaal dagboek, glimlach en loop rechtop.

Met deze gezond leven tips is gezonder leven niet moeilijk. Je kunt je leven veranderen zonder je leven helemaal om te gooien. Verander je voeding door te kiezen voor gezonde producten, beweeg, slaap en geniet van het leven.

Geef een reactie

Thema door Rijk leven